شهر کویر سه قلعه / کشور ایران

بیابان به ظاهر دارای طبیعت خشک و خشن و زیست بومی شکننده و ناپایدار است ولی در نهان خود زیبایی‌های منحصر بفرد و بکری دارد که البته ناشناخته و مهجور مانده است. روستاهای زیبای کویری و خانه‌های خشتی به شما روی خوش نشان می‌دهند، شترسواری، دیدن آسمان کویر و راه رفتن بر روی شنزار آدمی را افسون می‌کند، روز زیبای کویر و شب اسرارآمیز آن دیدنی و شگفت‌انگیز است.

چند ساعت پیاده‌روی روی ماسه‌های روان دشت کویر با پاهای برهنه، و همزیستی نزدیک با ستارگان، احساس توصیف نشدنی در آدم ایجاد می‌کند. راست است که سکوت کویر را هیچ جا ندارد. اصلا سکوت در کویر معنا پیدا می‌کند.

معرفی شهر کویر سه قلعه

کویر سه قلعه یکی از شهرهای واقع در خراسان جنوبی است که در جنوب شهرستان سرایان واقع شده است. شهر سه قلعه در فاصله ۲۴ کیلومتری جنوب غرب شهر سرایان و ۵۲ کیلومتری جنوب شرق شهر فردوس و در حاشیه کویر قرار گرفته است.

آب و هوای سه قلعه

سه قلعه ارتفاع کمی نسبت به دریا دارد و به طور کلی یک منطقه بیابانی و نیمه بیابانی است و میزان بارندگی سالیانه آن کمتر از ۱۰۰ میلیمتر است.سه قلعه در محدوده حوضه آبريزکوير نمک واقع شده‌است است وداراي آب وهوای گرم وخشک با زمستان های سرد می باشد.

 کویر سه قلعه

جمعیت کویر سه قلعه

بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن جمعیت این شهر ۴٬۴۳۶ نفر (در ۱٬۲۹۰ خانوار) بوده‌است.

جاذبه های گردشگری کویر سه قلعه

وجود جاذبه‌های گردشگری مکمل در منطقه نیز نظیر کویرهایی که با چشم اندازهای زیبا و معماری کویری، سنت هایی کهن و مردمی میهمان نواز همگی منطقه پیش بینی شده در سه قلعه را به بهشتی برای گردشگران نجومی تبدیل کرده‌اند.

حضور جمع کثیری از ستاره شناسان آماتور فعال به ویژه در مناطقی مانند کلان شهر مشهد و خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی، امکان نزدیکی این سایت گردشگری نجومی را به تعدادی از بازارهای هدف گردشگری در مقیاس پایدار محلی و در نتیجه زمینه حضور تقریباً ثابت، گروهی قابل توجه از گردشگران نجومی را در منطقه فراهم کرده است.

کویر سه قلعه و ستاره شناسی

منطقه سه‌قلعه دارای ابرناکی بسیار کم و در نتیجه تعداد شب‌هایی با آسمان صاف در حدی بسیار فراتر از نیاز متعارف ستاره‌شناسان آماتور است و به این خاطر نهمین رقابت رصدی ایران در این محل برگزار شد.

برپایه دادهای گردآوری شده توسط کارشناسان انجمن نجوم ایران طی سالیان متوالی، در مکان سه قلعه رصد ستارگانی با حد قدر ۷/۲ میسر است. منطقه سه‌قلعه از نظر هوایی و زمینی، می‌توان یکی از در دسترس‌ترین نقاط دارای آسمانی تاریک پرستاره در ایران دانست.

کویر سه قلعه و ستاره شناسی

برای سفر به افریقای جنوبی، ابتدا باید ویزای آفریقای جنوبی را دریافت نمایید.

امنیت و دسترسی به کویر سه قلعه

منطقه پیش بینی شده با وجود واقع شدن در مکانی بکر، از بالاترین سطح امنیت و همکاری توسط جوامع و مسئولین محلی به خصوص در بخش و شهر سه قلعه و شهرستان سرایان برخوردار است.

منطقه سه قلعه از نظر هوایی و زمینی، می‌توان یکی از در دسترس‌ترین نقاط دارای آسمانی تاریک پرستاره در کشور عزیزمان دانست.

رصدگاه سه قلعه

فازنخست این رصدگاه شامل سکویی سینمایی و مسطح با وسعت بیش از ۱۰۰۰ متر مربع برای استقرار تلسکوپ‌های رصدگران و مجموعه‌ای از امکانات و تاسیسات پشتیبان شامل سرویس‌های بهداشتی، منبع تامین آب، ژنراتورهای برق، چادرهای اسکان موقت گردشگران نجومی، آشپزخانه سیار، راه های دسترسی مناسب و محل پارک خودرو و پشتیبانی خدمات امداد توسط جمعیت هلال احمر شهرستان سرایان می باشد.

نخستین سایت ویژه گردشگری نجومی در قلب یکی از زیباترین کویرهای ایران، کویر سه قلعه، واقع شده و دارای یکی از تاریکترین و پرستاره ترین آسمان های جهان است و با توجه به تعداد شب‌های صاف زیاد آسمان در آن، می‌توان رصدگاه سه قلعه را بهشتی برای گردشگران نجومی و مشتاقان رصد اجرام آسمان شب دانست.

برای رزرو بلیط مینسک به آژانس گردشگری همیشه سفر مراجعه نمایید.

از دیگر جاذبه‌های گردشگری این منطقه می‌توان به کویرهای زیبای منطقه و وجود چشم‌اندازهای گوناگون کویری نظیر شن‌های روان اشاره کرد. ویژگی بارز این مکان داشتن هر ۴ نوع از انواع کویرهای موجود، در فاصله بسیار نزدیکی از رصدگاه است.

گروه:

درجه هتل:

برگشت به منو